Friday, December 7, 2012

Video Montaj Siap 3 Jam

~|| Bismillahirrahmanirrahim ||~
Assalamu'alaikum wbt & Salam Sejahtera,

Baru-baru ni ada sahabat minta tolong untuk buat video montaj. Disebabkan mereka ada masalah dengan bahagian multimedia, maka mereka mencari saya untuk menyiapkan video ni. Alhamdulillah sempat disiap dalam masa yang singkat, lebih kurang 3 jam walaupun dah lama tak buat video :)


video
Video Montaj "English Fair 2012"


"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN

Forum "Keluarga Bahagia Menuju Syurga"

~|| Bismillahirrahmanirrahim ||~
 Assalamu'alaikum wbt & Salam Sejahtera,

Alhamdulillah berkesempatan ke Forum "Keluarga Bahagia Menuju Syurga". Bersama Ustazah Norhafizah Musa & Ustaz Shamsuddin Abd. Rahman, di Istana Kelantan bersempena Sambutan 100 Tahun MAIK.

video
"Keluarga Bahagia"

Antara perkara penting yang penulis dapat:

  • Seseorang lelaki menikahi perempuan dan menerima daripada walinya melalui kalimah dan jaminan Allah. Maka sebenarnya ia adalah janji seorang suami kepada Allah untuk menjaga isterinya.
  • Selalu berdoa dengan doa, "Rabbana hablana min azwaajina qurrata'ayyun waja'alna lil muttaqiina imaama"
  • Contohi segala apa yang Rasulullah SAW dan sahabat Baginda lakukan dalam berumahtangga.
  • Mesti ada matlamat berumahtangga untuk MENCARI REDHA ALLAH. Jika ada salah silap, masing-masing akan berlumba-lumba untuk menyelesaikan masalah dan bermaafan.
  • Sangat penting dalam memastikan ahli keluarga mengerjakan solat.
  • Sentiasa muhasabah keluarga (perhubungan, ibadah, dll) setiap 3 bulan/ 6 bulan/ setahun sekali.
  • Apa yang penting, kedua-dua pasangan mestilah ada ilmu dan sentiasa menambah ilmu sepanjang berumahtangga kerana ilmu sangat berguna untuk membina kebahagiaan dan menyelesaikan masalah.


Wallahu'alam.

"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN
Jumaat | 7 Disember 2012 | 23 Muharram 1434H
:: Desa Nurani, USMKK ::

Monday, December 3, 2012

Hijrah Untuk Jadi Mukmin Yang Lebih Baik

~|| Bismillahirrahmanirrahim ||~
Assalamu'alaikum wbt & Salam Sejahtera,

Sempena Hijrah & Muharram tahun ini, saya mula berfikir untuk berubah untuk jadi lebih baik. Terfikir untuk baca semula buku yg telah dibeli beberapa tahun lepas. Sebuah buku yg hebat & bermakna daripada Dr Fadzilah Kamsah & Ahmad Fadzli Yusof, iaitu buku "Kuasa Hijrah Kuasa Untuk Berubah".

Fikirlah hijrah untuk berubah.

Cuba mengambil manfaat sebaiknya moga ia memberi banyak kebaikan pada diri sendiri dan juga berharap supaya orang lain juga mendapat manfaat daripadanya. Menulis ringkasan apa yang dibaca dan difahami, berusaha untuk amalkannya dan kemudian kongsi dengan sahabat.

Berdoa, fikir, usaha dan bertawakkal.

Wallahu'alam.



"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN
Isnin | 30 Disember 2012 | 19 Muharram 1434H
:: Desa Nurani, USMKK ::

Sunday, January 1, 2012

2012 | New Move~!

~|| Bismillahirrahmanirrahim ||~
Assalamu'alaikum wbt & Salam Sejahtera,





DO’A MEMPERBAIKI URUSAN AGAMA, DUNIA & AKHIRAT

اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِى دِينِىَ الَّذِى هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِى وَأَصْلِحْ لِى دُنْيَاىَ الَّتِى فِيهَا مَعَاشِى وَأَصْلِحْ لِى آخِرَتِى الَّتِى فِيهَا مَعَادِى وَاجْعَلِ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِى فِى كُلِّ خَيْرٍ وَاجْعَلِ الْمَوْتَ رَاحَةً لِى مِنْ كُلِّ شَرٍّ

[Ya Allah ya Tuhanku, perbaikilah bagiku agamaku sebagai benteng urusanku; perbaikilah bagiku duniaku yang menjadi tempat kehidupanku; perbaikilah bagiku akhiratku yang menjadi tempat kembaliku! Jadikanlah ya Allah kehidupan ini mempunyai nilai tambah bagiku dalam segala kebaikan dan jadikanlah kematianku sebagai kebebasanku dari segala kejahatan!] 
(HR. Muslim no. 2720). 

Faedah hadits:

  1. Islam adalah benteng yang melindungi seseorang agar tidak terjerumus dalam kesalahan dan ketergelinciran serta menjaga dari kesesatan dan sekedar mengikuti hawa nafsu.
  2. Seorang muslim beramal untuk dunianya seaka-akan ia hidup selamanya dan dia beramal untuk akhiratnya seakan-akan ia akan mati besok.
  3. Seharusnya umur panjang seorang muslim dijadikan sebagaimana sarana untuk menambah amalan kebaikan dan ketaatan.
  4. Kematian adalah kebebasan dari segala kejelekan. Maksudnya, boleh jadi seseorang di dunia hidup lama, namun hanya kerusakan yang ia perbuat. Oleh karenanya, kematian itulah yang menyebabkan ia terbebas dari banyak kejelekan.
  5. Karena hidup yang sementara dan kematian yang pasti datang, maka hendaklah setiap hamba memperbaiki ibadahnya dan mengokohkan amalannya, bertawakkal dan selalu meminta tolong pada Allah.

Dari kitab Riyadhus Sholihin - An Nawawi, pada Bab Ad Da'awaat (Doa-doa).

Ingin melaksanakan segalanya sehabis baik, melaksanakan amanah sebaiknya, merealisasikan lebih banyak impian...moga tahun ini mampu buat lebih baik, insyaAllah~!


Wallahu'alam.
"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN

Ahad | 1 Januari 2012 | 7 Safar 1433H
:: USMKK (baru selesai exam 1st paper Sem 5, huhu) ::

Friday, November 4, 2011

Aidiladha 1432H | Sharpen The Saw

~|| Bismillahirrahmanirrahim ||~
 Assalamu'alaikum wbt & Salam Sejahtera,

Sudah mula bercuti lagi, kali ini kerana menyambut Aidiladha 1432H.
Salam Aidiladha kepada semua dan pesanan untuk diri sendiri, manfaatkan cuti ini sebaiknya~
Pesanan kepada yg berniat untuk korban, NIAT BIAR IKHLAS kerana ALLAH. Dan jangan lupa asah pisau, nak menyembelih lembu sunat menggunakan pisau yang tajam~

ps: Tetiba teringat Habit ke 7 bila sebut asah-mengasah, masa untuk "Sharpen The Saw" :)

"Betapa indahnya dunia ini, tapi semua tidak kekal dan akan kembali ke Akhirat~!"

Wallahu'alam.
"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN
Jumaat | 4 November 2011 | 8 Zulhijjah 1432H
:: Nurani 217, USMKK ::

Tuesday, May 3, 2011

Tips Kejayaan : Subuh, Usaha & Tawakal

~|| Bismillahirrahmanirrahim ||~
Assalamu'alaikum wbt & Salam Sejahtera,

Salam kejayaan kepada semua, untuk berjaya kenalah berusahalah.
Selalu diingatkan bahawa orang yang berusaha dapat seperti mana yang dia usahakan, pesanan utk diri sendiri.

~Burung dapat rezeki kerana berusaha~


Cari Redha Ilahi 
Walau bagaimanapun, janganlah dalam berusaha untuk mencapai kejayaan itu kita turut sama melakukan dosa. Amat rugi kerana takut kejayaan itu tidak diredhai Allah, nauzubillah. -_-"
Contohnya:

  • Study hingga lewat malam menyebabkan bangun lewat >>> Tertinggal Subuh
  • Study diutamakan daripada solat >>> Tidak berjemaah / Lewat Solat
  • Study bercouple >>> Ilmu tak berkat + Dosa Couple + Kutukan manusia & makhluk Nya
    ( Patut la ramai yg bercouple, mereka suka "bonus" ini. Nauzubillah )

Contoh lain:

  • Bersikap riak & ujub, rasa hebat so study last minute.
  • Jenis tidak study dan tawakkal sepenuhnya.

Kenali diri, kenali Allah. 
Kita perlu kenal potensi dan tahap diri kita setakat mana kita mampu buat. Jangan menjadikan tidak sedar sebagai alasan tidak solat. Jika sekali-sekala adalah dimaafkan, tapi jika setiap hari perkara sama terjadi itu bukan lagi tidak sengaja. Cara mudah, berdoalah kepada Allah dan berusaha.

  • Tetapkan berapa jam sehari perlu tidur supaya cukup dan bersemangat? Bagi saya 4 jam dah cukup!
  • Tetapkan waktu maksima perlu tidur? Paling maksima boleh berjaga sampai pukul 3 pagi, lepas tu kena tidur walaupun masih banyak kerja dan tak mengantuk supaya tidak terlepas solat Subuh.
  • Set alarm dan jangan stop selagi belum bangun. Biarkan snooze sehingga bangun. Guna ringtones khusus sikit dan dalam reminder tu tulis doa supaya mudah bangun tidur, baca bila dengar alarm! 
  • Lain-lain boleh baca kat sini~!

Ingat satu pesanan "Jika kita rasa alasan itu Allah terima di Akhirat nanti, teruslah buat. Tapi jika rasanya alasan itu Allah tak terima, tanggunglah akibatnya jika masih teruskan amalan tersebut."

~Amat rugi jika tidur selepas Subuh~ 

Peringatan untuk diri sendiri dan sahabat yang mencari keredhaan Ilahi. Walaupun masih banyak perkara yang belum diamalkan dan masih banyak dosa yang belum ditinggalkan, apapun kena pastikan diri kita sentiasa diperbaiki dan lebih baik di masa akan datang. Sama-samalah kita berusaha, istiqamah dan tawakkal pada jalanNya ini, InsyaAllah.


Wallahu'alam.
"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN
:: Desa Nurani ::

Monday, May 2, 2011

Dr Azizan Osman - My Mentor I

Assalamu'alaikum wbt & Salam Sejahtera,

Exam tinggal 1 paper lagi, bermakna sem ni dah nak sampai ke penghujungnya. Sekejap jer rasanya masa berlalu, tak terasa pun 5 bulan telah berlalu. Tapi alhamdulillah, masih diberi masa, tenaga dan ada peluang lagi untuk berusaha untuk kehidupan yang lebih baik.

Walaupun minggu lepas minggu ulangkaji, tapi sempat lagi join seminar Dr Azizan Osman, "Seminar Marketing Power" kat Perdana Resort. Dulu dah ada sahabat saya yang ajak join, tapi tidak dapat pergi sebab ada program lain. Sekarang dia dah berjaya, rugi dan sedih tak ikut dulu,huhu...
Rezeki itu ada di mana-mana, kita akan dapat apa yang kita usahakan, insyaAllah~

Seminar Marketing Power
Nak berjaya mesti ada mentor/idola, itu semua orang tahu. Jadi kena banyak belajar dari orang yg dah berjaya. Disebabkan beliau merupakan orang yg hebat, saya nak menimba ilmu dengan beliau, Dr Azizan Osman. Banyak yang dapat saya belajar walaupun dengan bayaran hanya RM45, amat berbaloi.


Pendaftaran peserta, ramai jgk~!

Dr Azizan dalam "Nasi Lemak Kopi O" 

Seminar bermula, live dengan Dr Azizan Osman

"Aku Kaya & Berjaya"....insyaAllah

Sunnah & Rezeki Dalam Perniagaan
9/10 daripada rezeki datang daripada bidang perniagaan. Ia juga salah satu sunnah Rasulullah s.a.w, ini kerana sebelum baginda menjadi Rasul, baginda merupakan antara usahawa terulung pada ketika itu. Pelik bila ramai yang kata hidup tidak perlu kaya, tapi tidak malu jika hidup meminta & merempat. Mengikut Dr, ramai yang menyertai perniagaan gagal iaitu hampir 9/10, hanya 10% yang berjaya. Apapun, jika tidak mencuba dan berusaha sememangnya susah untuk berjaya tidak kira bidang apa sekali pun.

Bertindak Segera Untuk Berjaya
Jika nak berjaya, ambil tindakan segera dan pantas terutamanya bila dah belajar sesuatu dan dapat ilmu baru. Kadang-kadang idea dah hebat tapi masih tidak berjaya disebabkan masih tiada usaha & tindakan. InsyaAllah, moga mampu melakukan yang terbaik dan merealisasikan impian itu.

ps: Doakan kejayaan saya !

Wallahu'alam, hanya Dia Maha Mengetahui apa yg terbaik untuk kita.

"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN
:: Desa Nurani ::

Saturday, April 2, 2011

Waktu-waktu Yang Sukar - Bersabar, Bersolat & Berdoa

~|| Bismillahirrahmanirrahim ||~
Assalamu'alaikum wbt & Salam Sejahtera,

Inilah Kehidupan
Sememangnya hidup ini kita sentiasa diuji, sama ada dengan kebaikan atau sebaliknya. Itulah ketentuan Ilahi sejak dari azali, sememangnya setiap kejadian diciptakan berpasangan, lelaki-perempuan, gembira-sedih, bahagia-sengsara, dunia-akhirat dan syurga-neraka. Hanya Allah sahaja yg Maha Esa.

Mengikut satu kata-kata, hanya kehidupan di akhirat manusia akan beroleh kebahagiaan berkekalan tanpa diuji dengan kesedihan lagi. Tapi itu andai kita mendapat keredhaan Allah, jika tidak akan mendapat azab neraka yang amat pedih dan menyeksakan selama-lamanya. Na'uzubillah.



Mencari
Kesabaran Dan Kekuatan
Keadaan ini amat melemaskan dan membebankan. Hati bagaikan hilang, ibadah mungkin terabai, persahabatan juga sedikit terjejas. Sememangnya kekuatan itu hanya dari Allah, teruskan berdoa dan memohon kepadaNya setiap masa. Ini waktu kesabaran itu diuji, sejauh mana mampu mengaplikasikan sabar dalam tindakan, bukan sekadar kata-kata.

"Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (iaitu) mereka yang yakin bahawa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya. 
(Al-Baqarah,2 : 45-46)

Selain itu, sesungguhnya Al-Qur'an mampu memberi ketenangan kepada manusia. Doa juga penting kerana ia adalah senjata orang mukmin, hanya kepada Allah kita mampu mengharap dan memohon pertolongan. Ia menjadi perantara antara hamba dengan Tuhannya.

“Jika kamu ingin Allah ‘bercakap’ denganmu, bacalah Al-Quran kerana Al-Quran ialah ayat ayat Allah yang ditujukan kepadamu.  Tetapi jika kamu pula ingin ‘bercakap’ dengan Allah, maka dirikanlah solat kerana solat hakikatnya ialah doa, pengaduan, pujian dan rintihan seorang hamba kepada Allah”.
~Al-Hakim~

“Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!”
~Imam Ghazali~

Info : Carilah Hati Mu, Soal Hati


Hakikat Ketenangan
Ketenangan itu lahir dari dalam diri. Walaupun begitu, ia memerlukan faktor luaran bagi membantu mencapai ketenangan. Tika inilah teringat dengan IBU dan pulang menziarahinya. Sememang ketenangan itu memang hadir ketika melihat wajahnya. Subhanallah, patutlah ada hadis yang menyatakan bahawa melihat wajah ibu  itu mendapat pahala.

"Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya, ibunya mengandungkannya dengan susah payah, melahirkan dengan susah payah pula. Masa mengandungkannya, sampai menyusukan selama 30 bulan, sehingga dia dewasa dan umurnya mencapai 40 tahun, dia berdoa : 
"Wahai Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kedua ibubapaku dan agar aku dapat membuat kebajikan yang Engkau redhai, dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sesungguhnya, aku bertaubat kepada Engkau, dan aku termasuk orang yang berserah diri."
 (Al-Ahqaf, 46 : 15)




Kifarah Dosa
Teringat kata-kata seorang junior, setiap ujian itu adalah sebagai kifarah atas dosa-dosanya yang lalu. Itulah prinsipnya dan ia menjadi kekuatan baginya dikala menghadapi ujian.
Thanks kepada dia atas perkongsian ini, hehe~


Koleksi Gambar 
A picture is worth a thousand words



































Artikel Menarik
Rahmat Ujian Allah
Ujian Dunia Tidak Lama - Ust Zahazan
Bersabar dan Yakin Dengan Cinta Kepada Allah
Sabar dan tahapnya
Doa ketika menghadapi Ujian
Cerita tentang Sabar
Kenapa Kita Diuji? Tahap2 Ujian


PS: Moga artikel ini boleh memberi kekuatan di masa akan datang.
Inilah waktu yang amat sukar bagi ku, moga diberi kekuatan dan sentiasa dalam pimpinanNya.

Wallahu'alam.

"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN
Sabtu | 2 April 2011 | 28 Rabi'ul Akhir 1432H
:: Nurani 012, USMKK ::

Wednesday, March 30, 2011

Dont be too rigid

~|| Bismillahirrahmanirrahim ||~

Baru habis OSPE utk 2 subjek GTJ207 dan GTJ211, huhu...
Tapi rasanya tak perform sangat, salah satu sebab ialah mungkin tak cukup practice.
Tapi bukan tu sebab utama, rasanya walaupun kurang practice tapi masih boleh perform lagi.

Bila kena kaunseling dengan pensyarah baru tau apa yang kurang...
"Ospe bukan sekadar ingin menguji kemahiran, tapi juga untuk menguji cara berfikir dan pengurusan".
"Ramai yg dapat jawab tapi ramai tak sempat jawab semua, sebab terlalu rigid..."
Terkesima di situ~!

Pengajaran:
1-Kena rajin-rajin lagi practice :)
2-Jangan terlampau rigid, jangan sempitkan pemikiran dan tindakan dengan soalan.
3-Lama betul kena quarantine, lain kali kena bawa buku dan makanan, huhu...

ps:
Fikirkan something yg boleh inspire diri dan mulakan langkah utk cemerlang, masih ada masa~! 

Inspirasi yg bagus.... -_-"

Wallahu'alam.

"Ya Allah, Pimpinlah Kami Dalam Setiap Urusan Kami Dgn PetunjukMu"
"Kami Mengharapkan Sebaik-baik Kejayaan Di Dunia & Di Akhirat" 
RamadanMN
Rabu | 30 Mac 2011 | 25 Rabi'ul Akhir 1432H
:: Desa Nurani, USMKK ::
Interesting Post
 
~MyHOME~ | ~MyFLICKR~ | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~Mencari Erti Hidup :: Toward Felicity In Life~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net | This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates