Wednesday, May 26, 2010

Fotografi dan Lumix FZ35

~|| Assalamu’alaikum wbt ||~

Alhamdulillah, seperti cerita dalam artikel lepas, honeymoon dengan “si dia” penuh dengan pelbagai cerita dan sangat berpuas hati dengan prestasinya setakat ini. Memang berbaloi sekali memilih “si dia”, hehe~


Ini gambar2 yg telah diambil, tidak di edit sikit pun, cuma tambah trademark sikit dan save guna Paint supaya saiz gambar jadi kecil, mudah nak upload.

~Test Panning depan desasiswa, jadi la jgk sikit2 ;) ~

~Macro shot, try bokeh~

~Flying~

~Sunrise kat Masjid Murni USMKK~

~Suke ngn colour composition~

~Depan Kompleks Sukan~

~Sinar pagi~

~Arnab kat Pameran Pertanian KB~

~Makan nasi ayam lepas round KB~

~Kat Pantai Melawi, out of fokus skit~

~Model on the spot, kesian dia nak cari makan, huhu~ 

~Nightshot Desa Nurani~

~Pepatung kat rumah~

~Jumpa spesis nyamuk yg besar, jadi model sekejap~


Ok lah, sebenarnya nak bercerita tentang minat dalam fotografi dan tentang kamera serba sedikit. Maaf la, cerita kali ni panjang sikit. Minat dengan bergambar ni sebenarnya timbul sejak dari sekolah rendah lagi, maklum la time tu ramai kawan-kawan yg dah ada kamera dan banyak bergambar. Masa tu bukan tiada kamera, tapi harga filem dan kos mencuci yg mahal menjadikan saya berkira sikit. Bukan dengki pun, cuma rasa rugi kerana kerana mereka dapat merakam kenangan bersama kawan-kawan. Kenangan semasa belajar yg penuh dengan saat-saat yg menggamit perasaan, ada saat bergelak ketawa, kadang-kadang bergaduh sikit2 dan perangai yg bermacam-macam. Bak kata peribahasa English, “A photo tell a thousand word”, pelbagai kisah boleh diceritakan hanya dari sebuah gambar, banyak kenangan yg terungkap hanya dengan sebuah gambar.

Sedih la pulak teringat kisah lama, huhu~
Sambung lagi, minat ni juga bermula dari rumah lagi. Abang saya jenis yg suka mencuba perkara baru, memang kebanyakan minat yg ada sekarang ni pun bermula dari mereka. Tapi saya nak jadi lebih expert dari mereka, hehe~
Kredit buat mereka !

Bermula dengan kamera handphone Nokia 3230, 1.3 Mp. Walaupun Mp kecil dan slow sikit, tapi tak kisah pun, asal dapat ambik gambar. Kemudian upgrade sikit dengan Nokia N79, 5 Mp. Dengan N79, lagi la bertambah koleksi-koleksi gambar. Sekarang, upgrade pulak dengan Lumix FZ35, semi-DSLR. Beli dengan harga RM 1599.

Sebelum beli FZ35 ni, saya dah survey dalam internet, mengenai spesifikasi, fungsi dan pendapat orang mengenai kamera ni. Rata2 mengatakan FZ35 adalah antara kamera yg terbaik dan penuh dengan fungsi yg menyerupai DSLR, dengan kualiti gambar juga hebat cuma tidak sebaik DSLR.
Bukan tak boleh beli DSLR, Nikon D3000 hanya RM 1800, tapi kalu beli yg murah memang tak puas hati. Banyak sebabnya, antaranya ialah setiap kali nak ambik gambar kena guna Viewfinder, tiada function movie dan lens yg diberi cuma dapat zoom 3x optikal sahaja, kalu nak dapat zoom 18x kena beli lens yg mahal lagi.
Sory la, xde duit sangat sekarang. Nanti bila dah mahir dengan teknik2 fotografi dan ada duit, beli DSLR mahal terus. Kata orang, kena la ukur baju di badan sendiri. Jika masih tak mampu, beli sekadar yg termampu saja.

Kelebihan FZ35 :
~12 Megapixel (JPG + RAW)
~Movie HD (AVCHD + MPEG)
~18x Optikal Zoom (27mm hingga 486mm)
~Aperture f/2.8 hingga f/8.0
~Shutter 60-1/2000
~POWER O.I.S (meminimakan getaran/goncangan)
~Joystick (control aperture, shutter, manual focus, exposure)
~Focus ( Autofocus, manual, macro) + Focus lock + Focus button (guna semasa manual focus)
~Macro (1cm)
~Viewfinder  2.7-inch & LCD
~Highlight and histogram
~Boleh zoom dan control aperture & shutter semasa merakam movie
~Bateri Lithium-ion (470 gambar sekali cas)

Extra:
~Boleh tambah external lens (macro & teleconverter 1.7x)
~Saiz dikecilkan dgn Paint tapi kualiti masih sama ( 5MP=2.2Mb -> 0.5Mb )
~Ada software utk edit gambar & video

Kekurangan:
~Tak boleh tukar lens
~Kualiti gambar kurang (compare dgn DSLR)
~Burst shooting at 12.1MP only 2.3 fps
~Tidak boleh tambah External Flash
~Tiada blink and smile detection
~Tiada update firmware.
~dll ( mungkin ade lg, tp sebab dah berpuas hati,xnak tambah lagi, hehe~ )

Kamera Semi DSLR (pilihan lain, depend pada diri la, masing2 ada pros & cons):

Canon SX1 IS

Nikon P90

Sony HX1

Samsung WB5500

Itu saja untuk kali ini, tulis panjang2 malas pula nak baca. Nanti upload gambar2 lain pulak, hari tu sempat ke Putrajaya, boring duk rumah, hehe~
------------------------------------------ Pesanan ------------------------------------------

# Kalu nak buat sesuatu, mintalah petunjuk dari-Nya, tak kira perkara besar atau kecil, lepas tu buatlah kajian dan perbandingan, jangan lupa juga tanya orang yg lebih pakar. Kata orang, "tak rugi orang yg bermesyuarat dan bertawakkal". Moga pilihan ini adalah yg terbaik.

# Dalam fotografi yg lebih penting ialah pengetahuan dan teknik, kamera ialah perkara kedua. Bila dah expert, guna kamera biasa pun gambar dah smart.

Wassalamualaikum wbt.

No comments:

Post a Comment

Interesting Post
 
~MyHOME~ | ~MyFLICKR~ | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ~Mencari Erti Hidup :: Toward Felicity In Life~ |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net | This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates